Show don’t tell: laat zien wat je in huis hebt!

Hoe toon jij op jouw website de liefde voor je vak? Als jij jouw enthousiasme goed weet over te brengen, haken mensen veel sneller aan. Het geheim: show don’t tell.

Show don’t tell: laat zien wat je in huis hebt!

Door: Jessie van Loon | Business Blog School

Vanmorgen ben ik bezweken voor een bakje aardbeien. Ik mocht ze proeven, en daarmee was de koop al bijna een feit. Slimme zet dus: je geeft iets weg en dat levert je aan het eind van de dag meer omzet op. Zo werkt het ook online.

Laat mensen zien wat ze van jou mogen verwachten als ze klant worden, laat ze ‘proeven’ van jouw assortiment. Daarmee win je het vertrouwen van je websitebezoekers en je expertstatus groeit.

Help de lezer voor jou te kiezen

Misschien vertel jij op de over-mij-pagina dat je dol bent op honden en daarom hondentrainer bent geworden. Je geeft aan dat je bijna twintig jaar ervaring hebt met honden en daardoor niet alleen veel kennis maar ook veel praktijkervaring hebt. Prima natuurlijk, en ik geloof je ook… Maar als het een soort 2D-plaatje blijft, plat en oppervlakkig, dan weet ik niet of ik zal snel voor jou zal kiezen.

Stel dat je zou bloggen, dan vertel je niet keer op keer dat je veel kennis hebt maar het blijkt uit de informatie die je deelt. Bovendien zie je jouw liefde voor honden op foto’s en je schrijft over je vak op een toon waaruit betrokkenheid blijkt. En als je een filmpje opneemt, slaat je stem dan weer over van enthousiasme, en dan weer klink je zacht en bijna verliefd.

Kijk, aan zo iemand zou ik de hond die ik niet heb, meteen toevertrouwen!

Show don’t tell

Show them, don’t tell them heb ik geleerd in mijn tijd als freelance journalist. Het is het verschil tussen ‘Jan is duidelijk enthousiast’ (echt tell) en dit: “Als Jan begint te praten, komt er een stortvloed aan woorden uit zijn mond terwijl hij druk met zijn armen gebaart.”

Je bent aan het lezen, maar Jan komt tot leven (show). Dit principe kun je ook toepassen bij het schrijven van je blogs. Toch is dat niet de reden waarom ik er hier over begin.

Toen ik met bloggen in aanraking kwam, was ik meteen verkocht. Maar hoe kon dat? Ik had mezelf nooit als ‘marketing-mens’ gezien. Ineens moest ik denken aan show don’t tell. Mijn kwartje viel: bloggen is ‘zachte marketing’ en bij uitstek een vorm van show them.

Sommige mensen zeggen doodleuk dat ze een topper zijn op hun vakgebied. Anderen hebben daar moeite mee en blijven op de achtergrond. Daardoor hebben ze online een achterstand ten opzichte van de brutale mens die de halve wereld lijkt te hebben.

Als jij zo’n topper bent maar je zegt het liever niet hardop, ga dan bloggen. Verklaar je vak de liefde, ga kennis delen, zorg dat mensen in beweging komen. Jouw lezers haken aan. En wie heeft er dan de halve wereld: de brutale mens of de bloggende ondernemer? ??

Word een klantmagneet!

Wil jij mensen motiveren, zeg dan niet ‘ik motiveer mensen’ maar ga bloggen en motiveer. Laat… Het… Zien! Zeg je dat je veel kennis hebt, prima, maar ook hier: laat het ook zien.

Ik denk niet dat jij jouw missie formuleert als: ‘Ik wil alleen mensen die iets bij me kopen, helpen om…’ Dat dus ook mensen die géén klant bij je worden, profiteren van jouw kennis, is mazzel voor hen. En jij wordt er echt niet slechter van!

Met alleen een flinke dosis tell op je website vraag je nogal wat vertrouwen van mensen. Je gaat ervan uit dat jouw tell voldoende is om ze van bezoekers klanten te maken.

Met show laat je mensen vooraf zien wat jij in huis hebt. Denk aan het laten proeven van die aardbei. Je sleept mensen mee en je blog wordt een echte klantmagneet.

Inspiratie nodig voor wat show? Schrijf een blog over jouw liefde voor je vak. Enne, als je nu kijkt naar je eigen website: hoe is daar de verhouding show versus tell?

Meer weten over zakelijk bloggen? Kijk dan hier op de website.

Geplaatst op zaterdag 27 januari 2018.

Over Business Blog School

Dit bericht is geschreven door Business Blog School. Het bedrijf valt onder adviesbureau uit Roosendaal. Trefwoorden van Business Blog School uit Roosendaal : zakelijk bloggen, online marketing, SEO, zoekmachineoptimalisatie, tekstschrijver, naamsbekendheid, expertstatus, meer omzet.

Lees meer over Business Blog School.